SZLAKI TURYSTYCZNE

Szlak Buczyna nad Słupią

Opis szlaków miejskich

Szlak Portowy

Dla większości wczasowiczów największe atrakcje Ustki to nadmorska lokalizacja, pięknie odrestaurowana rybacka starówka, uzdrowisko, czy cenne tereny przyrodnicze. Miasto jest też jednak ośrodkiem przemysłowym. Ten mniej znany wizerunek Ustki można poznać robiąc sobie spacer wokół portu i przylegających do niego obiektów.

Trasa zaczyna się przy ujściu portu, po zachodniej stronie kładki, na przedłużeniu Promenady. Idziemy w głąb lądu, wzdłuż nabrzeża, chwilowo razem ze szlakiem Uroczysko. Po lewej mijamy akwen nowego basenu rybackiego, powstały kilka lat temu. Szlak Uroczysko odbija w prawo, a my idziemy wzdłuż tzw. Basenu Węglowego. Jest to największy basen portowy Ustki, a nazwa wywodzi się od faktu, iż w przeszłości transportowano stąd węgiel do Skandynawii. Z prawej strony zostają Bunkry Blüchera (udostępnione do zwiedzania). Dalej nasza trasa wiedzie na południe, ul. Bohaterów Westerplatte, mijając takie miejsca jak żurawik portowy, spichlerz portowy i magazyn spirytusu. Ten ostatni to pozostałość po czasach, kiedy Ustka była ważnym eksporterem tego alkoholu.

Po skręcie w lewo docieramy do mostu na Słupi, zostawiając po lewej most kolejowy. Za nim pokonujemy wiadukt nad torami kolejowymi, a po zejściu z niego odbijamy w lewo, przez park do ul. Portowej i dalej tą ulicą. Przechodzimy obok kolejowej wieży ciśnień i wzdłuż stoczni, za którą zaczyna się bulwar portowy. To bardzo przyjemna część wycieczki: idzie się nad samą wodą, z widokiem na cumujące w porcie jednostki. Stoi tu też tzw. Czerwona Szopa, czyli baza ratowników sprzed ponad stu lat. Bulwar doprowadza nas do latarni morskiej i miejsca startu.

Szlak Dawnej Ustki

Ten szlak to gratka dla miłośników poznawania historii in situ. Niedługi spacer prowadzi ulicami z różnorodną zabytkową zabudową: od rybackich domów w czarno-białą kratę po dostojne wille z przełomu XIX i XX w. Przejście szlaku to świetna okazja żeby poznać bliżej miasto i jego dzieje poprzez mijane po drodze obiekty.
Szlak jest okrężny: zaczyna się i kończy u zbiegu ulic Marynarki Polskiej i Czerwonych Kosynierów, w sąsiedztwie Muzeum Ziemi Usteckiej. Ulicą Czerwonych Kosynierów idziemy na północ, mijając kraciasty Dom Kapitana Haase. Skręcamy w lewo, w ul. Kaszubską, następnie w prawo, w Marynarki Polskiej. Przemieszczamy się terenami dawnej osady rybackiej, z efektowną architekturą z muru pruskiego. Ta część miasta kończy się przy trójkątnym Skwerze Jana Pawła II, zwanym dawniej Zaułkiem Kapitańskim. W przeszłości stał tu kościół św. Mikołaja.
Za Skwerem szlak wiedzie dalej ul. Marynarki Polskiej, po czym odbija w prawo, w ul. Zaruskiego. Stoi tu zabytkowy spichlerz. Na końcu Zaruskiego skręcamy w prawo w ul. Beniowskiego, a potem w lewo, w Chopina. Nieopodal znajduje się zakład przyrodoleczniczy. Jesteśmy w willowej części Ustki. Przy dostojnej Willi Red skręcamy w prawo, w ul. Żeromskiego, następnie w lewo, w ul. Mickiewicza.
Dalej nasza trasa wiedzie ul. Kopernika na południe oraz Pogodną i Wyszyńskiego, z grubsza w kierunku zachodnim. Znajdują się tu jedne z najciekawszych obiektów architektonicznych Ustki: ratusz oraz kościół Najświętszego Zbawiciela. Z ul. Wyszyńskiego skręcamy w prawo w ul. Marynarki Polskiej i dochodzimy do miejsca startu.

Długość trasy: ok. 2,5 km

Szlak Uzdrowiskowy

Nie od dziś wiadomo, że spacery stanowią jeden z najważniejszych elementów uzdrowiskowej terapii. W Ustce terenów do pieszych wędrówek jest bez liku: jedna z propozycji to trasa prowadząca od niedawno otwartej tężni do okolic latarni morskiej (ale bynajmniej nie w linii prostej). Z grubsza można ją podzielić na dwie części: miejską i przyrodniczą. Ta pierwsza wiedzie ulicami Ustki, druga – terenami leśno-parkowymi. Końcowy odcinek to Promenada Nadmorska, włączona w obręb proponowanej wędrówki na całej swojej długości. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przejść trasę w odwrotnym kierunku lub przemierzyć tylko jej część.

Zaczynamy przy tężni, zlokalizowanej w Parku Usteckich Stoczniowców, niedaleko południowego krańca ul. Marynarki Polskiej. Tą ostatnią idziemy w stronę centrum, a po kilku minutach odbijamy w ul. Czerwonych Kosynierów, z piękną, „kraciastą” zabudową. Następnie skręcamy w ul. Beniowskiego, po czym ostro w ul. Chopina. Docieramy do Parku Chopina – po jego drugiej stronie wiedzie Promenada, więc jest to dobra okazja do skrócenia sobie trasy. Warto jednak pójść dalej, Parkiem Uzdrowiskowym. Za nim nasza droga skręca w prawo, w Trakt Solidarności, w lewo na ul. Wczasową i po chwili na ścieżkę w prawo. Po dojściu do ul. Rybackiej odbijamy w prawo, po czym od razu w lewo, w leśną drogę. Wiedzie ona na wschód, a potem ostro skręca na północny zachód. To już peryferia Ustki i mało kto się tu zapuszcza.

Dalsza część naszej trasy wiedzie ulicami Rybacką (na północ) i Wczasową (na wschód). Za hotelem Ustka odbijamy w lewo, w stronę morza. Ostatni odcinek to ustecka Promenada Nadmorska, jedna z najpiękniejszych na naszym wybrzeżu. Docieramy nią do portu.

Długość trasy: ok. 6,5 km

Szlak Uroczysko

Jeżeli ktoś chce nawdychać się zbawiennych dla zdrowia sosnowych olejków eterycznych, powinien zrobić sobie wycieczkę szlakiem Uroczysko. Wiedzie on przez teren po zachodniej stronie Ustki, między plażą a zabudową mieszkaniową. Miejscami trasa szlaku przebiega utwardzonymi alejkami, dzięki czemu teren nabiera przyjemnego charakteru leśno-parkowego. Podczas spaceru podziwiać można liczne strome wzgórza, jednak szlak prowadzi głównie u ich podnóża. Na trasie przygotowano nowoczesne oznakowania (słupy kierunkowe, tablice mapowe). Znajdują się tu także miejsca odpoczynku. Szlak Uroczysko zaczyna się po zachodniej stronie obrotowej pieszej kładki, która przebiega w porcie nad Słupią (przechodząc warto sprawdzić na tablicy informacyjnej godziny jej otwarcia). W tym miejscu początek swój ma również kilka innych szlaków. Idąc szlakiem czarnym, prowadzącym wzdłuż rzeki (kanału portowego), jednak po chwili odbijamy od niego na prawo. Omijamy Bunkry Blüchera i kierujemy się na południowy zachód, idąc przez las wzdłuż plaży zachodniej. Na całej długości szlaku nie dostrzeżemy jednak plaży.

Chcąc pójść na piasek, możemy skorzystać z jednego z kilku zejść. Po kilku minutach spaceru ścieżka skręca w lewo i doprowadza nas do ul. Bohaterów Westerplatte. Ulica to tylko nazwa: jesteśmy na utwardzonej leśnej drodze, która w tym miejscu rozwidla się: prawa odnoga (znak drogowy „ślepa uliczka”) wiedzie w kierunku parkingu przy Trzecim Molo, a lewa prowadzi do ośrodka wypoczynkowego „Uroczysko”. Jeśli ktoś chce skrócić sobie trasę, może pójść w lewo – szlak został tak poprowadzony, że krótki spacer doprowadzi do jego ostatniego odcinka, kierującego do przystani kajakowej nad Słupią. My wybieramy prawą odnogę, którą po kilku minutach dochodzimy do parkingu przy Trzecim Molo. Do plaży i Trzeciego Molo można dojść stąd wygodnym chodnikiem. Szlak Uroczysko wiedzie tymczasem dalej na południowy zachód. Po pokonaniu półkilometrowego odcinka mijamy kolejne rozwidlenie. Niedługo później nasza trasa skręca łagodnie w lewo, powielając przebieg drogi, którą przemierzamy. Po następnych kilkuset metrach łączy się ona z ul. Uroczysko i przez kilka minut prowadzi na południowy wschód. Następnie trasa skręca w lewo, w ścieżkę kierującą do Stawku Upiorów. Po kolejnych kikunastu minutach spaceru docieramy do Stawku Upiorów, stanowiącego jednocześnie użytek ekologiczny powołany Uchwałą Nr XIII/135/2019 z dnia 29 października 2019 r. w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego „Staw Seekenmoore– Stawek Upiorów”. Jest to świetne miejsce do odpoczynku, gdzie przygotowano stosowną infrastrukturę. Znajduje się tu nawet zadaszona wiata, w której można schronić się przed deszczem. Wokół zbiornika przebiega ścieżka, która częściowo prowadzi po drewnianych pomostach. Za stawkiem szlak skręca w lewo, prowadząc w okolice ośrodka „Uroczysko”, następnie odbija w ulicę w prawo. Mniej więcej kilometr dalej docieramy do torów kolejowych. Szlak skręca tu w lewo, wiodąc wzdłuż linii kolejowej. Ostatnia część wędrówki prowadzi przez tereny miejskie. Dochodzimy do Słupi, po czym – nie przekraczając rzeki – idziemy wzdłuż brzegu aż do przystani kajakowej. Tu szlak Uroczysko dobiega końca.

Długość trasy: ok. 6 km

Szlak Buczyna nad Słupią

Na południowych obrzeżach Ustki znajduje się jedyny w obrębie miasta rezerwat przyrody: Buczyna nad Słupią. Taką samą nazwę nosi wytyczony tędy szlak. Warto go obejść, żeby zobaczyć różnorodne ekosystemy przyrodnicze zgrupowane na relatywnie niewielkim obszarze. Są tu grądy, olsy, łęgi, a także rozmaite typy lasów bukowych. Te piękne, monumentalne i ozdobne drzewa nazywane są niekiedy „leśnymi katedrami”. Szlak jest nieco dzikszy od Uroczyska – prowadzi przez trudniej dostępne tereny rezerwatu przyrody. Dostosowano do tego infrastrukturę turystyczną: urządzeń jest tu celowo mniej, aby nie zakłócały kontaktu z naturą. Trasa zaczyna się przy torach kolejowych, między rzeką a drogą nr 21 do Słupska (szlak ma charakter okrężny, więc wędrówkę można rozpocząć w innym miejscu). Przekraczamy tory, po czym skręcamy wzdłuż nich w lewo. Wiedzie też tędy żółty Szlak Doliny Słupi oraz czerwony Szlak Nadmorski Bałtycki (fragment dalekobieżnej europejskiej trasy E9). Towarzyszy im Słupska Droga św. Jakuba, oznaczona charakterystycznym symbolem muszli na niebieskim tle. Wszystkie trzy szlaki doprowadzają tu z centrum Ustki, a my na terenie rezerwatu będziemy przemieszczać się po wspólnej dla nich ścieżce.

Droga wiedzie prosto na południowy wschód, przez las, równolegle do linii kolejowej. Po przejściu około 500 metrów po prawej stronie pojawia się meander Słupi. Znajdujemy się w niezwykłym miejscu, na szczycie stromej skarpy. Jej istnienie to efekt działalności samej wody. Rzeka gwałtownie skręcając podcina swój prawy brzeg, powodując jego erozję. Różnica poziomów między korytem Słupi a górną częścią doliny osiąga w niektórych miejscach nawet 12 metrów. Mniej więcej w tym miejscu szlak rozdziela się z torami kolejowymi, odbija na południe, a potem znów na południowy wschód. Przemierzając szlak, idziemy przez zróżnicowane tereny, mijamy m.in. grąd bukowo-dębowo-grabowy. Kolejne spotkanie z rzeką ma miejsce pół kilometra dalej. Jej brzegi spięto tu wysokim mostem dla pieszych, po którym można przejść do wioski Wodnica. Schodki prowadzące na most dodatkowo zaopatrzono w specjalne szyny, dzięki którym również rowerzyści wygodnie przedostaną się na drugą stronę rzeki. Przy moście żegnamy pozostałe szlaki, które prowadzą na drugą stronę rzeki. My skręcamy w lewo i ponownie zagłębiamy się w leśne ostępy rezerwatu. Uwagę zwracają ustawione przy wąskiej ścieżce lampy uliczne. Idziemy teraz w kierunku wschodnim, w stronę przystanku kolejowego Mokrzyca. Szlak przekracza tory kolejowe w odległości około 100 metrów od przystanku. Następnie skręca w lewo, potem w prawo i wyprowadza nas na obrzeża osiedla domków jednorodzinnych. Tu skręcamy łagodnie w lewo, wchodząc w tzw. Grabieński Las. Ma on już inny charakter niż las w rezerwacie – na mniej żyznych glebach rosną tu m.in. sosny. Wiodąca Grabieńskim Lasem droga doprowadza do punktu wyjścia, tym samym zamykając pętlę Szlaku Buczyna nad Słupią.

SZLAKI TURYSTYCZNE

Szlak Dolina Słupi

Długość trasy: 52 km
Przebieg:
Słupsk – Dębnica Kaszubska – Gałęźnia Mała – Bytów

Trasa 6

Szlak Słowińców

Długość trasy: 38,7 km
Gardna Wielka – Rwokół – Smołdzino – Kluki – Izbica – Łeba

Trasa 7

Szlak Północny

Długość trasy: ok. 40 km
Przebieg:
Łeba – Rąbka – Łącka Góra – Czołpino – jezioro Dołgie Wielkie – jezioro Gardno – Rowy

Trasa 8

Słupsk – Smołdzino – Krzynia – Konradowo – Gałąźnia Mała

Trasa 13

Słowiński Szlak Rybacki

Przebieg: Obłęże – Swołowo – Pęplino – Niestkowo – Wodnica – Ustka – Przewłoka – Gardna Wlk. – Smłodzino

Opis tras spacerowych

Szlak Nadmorski

Łeba – Rowy – Ustka – Jarosławiec

Szlak rozpoczyna się przy dworcu kolejowym w Łebie, wiedzie na teren Słowińskiego Parku Narodowego. Po drodze mija Jezioro Łebsko, Jezioro Dołgie Małe i Gardno. Szlak czerwony wiedzie przez Rowy – miejscowość letniskową, dociera do Ustki (przez miasto biegnie ul. Marynarki Polskiej i ul. Słupską), a następnie do wsi: Pęplino, Zaleskie, Łącko, aż do Jarosławca.

Długość trasy: 86 km

Szlak USB-S

Ustka – Bydlino – Słupsk – Dębnica Kaszubska – Gałąźnia Mała – Bytów

Początek żółtego szlaku turystycznego znajduje się w Ustce przy dworcu kolejowym. Dochodzimy nim do ulicy Słupskiej i dalej do Wodnicy. Z Wodnicy szlak prowadzi przez wieś Charnowo w kierunku Słupska, gdzie wchodzimy na teren Parku Krajobrazowego „Dolina Słupi”. Zakończenie trasy znajduje się w Bytowie.

Długość trasy: 86 km

Ścieżka dydaktyczna Orzechowska Wydma

Zapadłe – Orzechowo

Trasa liczy 2,8 km i została tak wytyczona, aby zwiedzającym pokazać fragment specyficznego krajobrazu południowego wybrzeża Bałtyku. Trasa wiedzie poprzez paraboliczną, częściowo utrwaloną wydmę oraz przez tereny położone w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Szczyt wydmy wyniesiony jest 23 metry ponad poziom przyległej od wschodu i południa równiny przymorskiej. Przemierzając trasę ścieżki można zapoznać się z wieloma siedliskami i różnorodną roślinnością, które wykształciły się na stosunkowo niewielkim obszarze samej wydmy oraz jej otoczenia.

Długość trasy: 2,8 km

Kraina w kratę

Słupsk – Smołdzino – Sławno – Postomino – Ustka

Trasa położona jest na terenie gmin: Słupsk, Smołdzino, Sławno, Postomino i Ustka, a jej stolicą jest Swołowo (19 km na południe od Ustki). Nazwa krainy dotyczy dawnego budownictwa o konstrukcji kratownicowej, której cechą charakterystyczną są czarne elementy drewniane, tworzące krate i bielone wapnem wypełnienia.

Długość trasy: 78,7 km

Park Krajobrazowy “Dolina Słupi”

Słupsk – Dębnica Kaszubska – Gałęźnia Mała – Bytów

Jeden z najstarszych parków krajobrazowych w Polsce obejmujący obszar środkowego biegu rzeki Słupi. To park typu dolinnego, charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem wysokościowym, bogactwem form, pięknymi krajobrazami, na które składają się bory sosnowe, dąbrowy i buczyny, liczne jeziora, zbiorniki zaporowe, rzeki, przebogaty świat zwierząt i roślin. Na terenie parku znajduje się kilka rezerwatów: Grodzisko Borzytuchom, Jezioro Małe i Duże Sitno, Gołębia Góra, Gniazdo Orła Bielika, Mechowiska Czaple.

Długość trasy: 52 km

Szlak Słowińców

Gardna Wielka – Rwokół – Smołdzino – Kluki – Izbica – Łeba

Żółty szlak turystyczny przebiega przez tereny zamieszkiwane w przeszłości przez Słowińców. Początek trasy jest w pobliżu przystani jachtowej nad jeziorem Gardno przy ul. Kościuszki (0,0 km – 38,7 km). Opis miejscowości Gardna Wielka przy trasie SŁ-163 n. Od Gardny Wlk do Rowokołu szlak żółty i niebieski mają wspólną trasę. Oznaczenia żółte szlaku przebiegają: ul. Kościuszki, przez plac Wolności i całej ul. Mickiewicza za przystankiem autobusowym skręcamy w prawo, w ul. Ogońską, która przechodzi w dróżkę polną. Po przejściu 750 m skręcany w lewo. Po kolejnym odcinku 350 m przez pola, wchodzimy w las (2,0 km 36,7 km) U podnóża Rowokolu znajdziemy się wędrując dobra drogą leśną 3,2 km. Należy przeznaczyć godzinkę na wejście i pobyt na Rowokole 115 m n.p.m. Opis Rowokołu przy trasie SŁ-163 n. Po powrocie na szlak żółty, schodzimy do wsi Smołdzino (6,0 km- 32,7km). Dochodzimy do mostu na rzece Łupawie.

Długość trasy: ok. 38,7 km

Szlak Północny

Na terenie Słowińskiego Parku Narodowego można poruszać się tylko po znakowanych szlakach turystycznych. Wyznaczone zostały dwa główne szlaki turystyczne: szlak północny-czerwony ok. 40 km i szlak południowy-żółty ok. 28 km. Trasa szlaku północnego (czerwony) rozpoczyna się w Łebie przy dworcu kolejowym i prowadzi na zachód do Rąbek, osady rybackiej leżącej już w Parku Narodowym. Można tu zwiedzić małe muzeum przyrodnicze i sprzętu rybackiego oraz zobaczyć wspaniały pejzaż jeziora łebskiego z wieży widokowej usytuowanej nad brzegiem. Szlak z Rąbek prowadzi wzdłuż Mierzei Łebskiej nad północnym brzegiem jeziora. Na ósmym kilometrze dostrzec już można wydmy ruchome, zasypujące las.

Długość trasy: ok. 40 km

Szlak Południowy

Łeba – Żarnowska Gać – Izbica – Kluki – Smołdzino – Gardna Wielka

Trasa szlaku południowego o długości ok 39 km, rozpoczyna się w Łebie. Drogą w kierunku Lęborka przechodzimy 2 km, skręcając na drogę do Żarnowskiej. Wieś ta leży na szlaku rezerwatu krajobrazowo-leśnego. W pobliżu na półwyspie Jeziora Łebsko znajduje się rezerwat ścisły “Żarnowskie Legi“. Za wsią wchodzimy w teren Słowińskiego Parku Narodowego. Chronione są tu krajobrazy wydm, porośnięte borami bażynowymi jak również w zagłębieniach bory bagienne. Przy szlaku rośnie: chromian – gatunek paproci, długosz królewski i wiele ziół. Idąc w kierunku zachodnim mijamy po drodze z lewej strony rezerwat “Bielice Gackie”, wzgórza porośnięte 100-letnimi sosnami. Mijamy zniszczoną osadę Babi Dół i wchodzimy na drogę do Izbicy. Na południe rozciąga się widok na “Wielkie Bagna“. Przed wsią Gać przechodzimy jeszcze obok rezerwatu leśnego “Olszyna” (las olszowy).

Długość trasy: ok. 39 km

Dolina Łupawy

Gardna Wielka – Żelkowo- Damno – Łupawa – Czarna Dąbrówka

Szlak turystyczny niebieski rozpoczyna się w pobliżu przystani wodnej na jeziorze Gardno w miejscowości Gdrdna Wielka (0,0 km – 67,0 km).
Gardna Wlk. – pierwsze wzmianki o miejscowości pochodzą z XIII wieku . Książe gdański Świętopełk założył tu parafię pw. św. Stanisława patrona Polski. W 1288 roku kościół i parafia przeszły na własność biskupów gnieźnieńskich . W XVII wieku osada przechodzi pod panowanie Brandenburgii. W XVII wieku otrzymuje prawa miejskie. W XVIII wieku następuje upadek grodu, a nadane prawa zostały cofnięte. W XVIII – XIX wieku narasta germanizacja. W tutejszym kościele, ostatnie kazanie w języku polskim wygłoszone zostało w 1852 roku. W centrum wsi znajduje się kościół neogotycki z 1852 r. oraz dzwon z 1764 r. Straszny pożar w 1912 r. zniszczył najstarszą część zabudowy.

Długość trasy: 68 km

Dolina Wieprzy i Studnicy

Słupsk – Lubuń – Kwakowo- Zagórki – Korzybie – Miastko

Początek trasy jest w pobliżu PTTK w Słupsku (0,0 km – 71,0 km ), Informacje o Słupsku oraz przebieg trasy do Lubunia (11,5 km – 59,5 km) zawarte są przy opisie szlaku turystycznego SŁ-14 y. W okolicach Lubunia szlak żółty skręca w lewo, natomiast czarny 3Ł-162S skierowany jest w prawo, w kierunku rzeki Słupi. Dalej drogą pośród lasów sosnowych kierujemy się do Kwakowa (15,0 km – 56,0 km ). Przed wsią wychodzimy z lasu. Tu znajduje sie tablica informująca o granicy Parku Krajobrazowego “Dolina Słupi”.

Długość trasy: 71 km

Droga św. Jakuba

Ustka – Wodnica – Charnowo – Dolina Charlotty – Strzelinko – Strzelino – Słupsk

Ziemia słupska od wieków należała do najbardziej znaczących w całym Księstwie Pomorskim. Gryfici mieli tu swój zamek, a przez kilka stuleci Słupsk pełnił funkcję stolicy tzw. Księstwa Słupskiego. Pomorska Droga Św. Jakuba dociera zatem do środkowej części Pomorza, regionu gdzie tradycje pielgrzymowania są obecne od średniowiecza.

Długość trasy: 67,7 km

Szlak Elektrowni Wodnych

Słupsk – Smołdzino – Krzynia – Konradowo – Gałąźnia Mała

Większość z nich do dzisiaj produkuje prąd mimo, że zastosowane w nich rozwiązania są bardzo stare. Wszystkie te zabytkowe obiekty tworzą Szlak Elektrowni Wodnych, który został stworzony w 1999 roku i jest częścią Parku Krajobrazowego Dolina Słupi.

Część elektrowni umieszczonych jest na rzece Słupia. Najciekawsza z nich to elektrownia wodna „Gąskowo” w Gałąźni Małej. Obiekty tej elektrowni stanowią unikalny na skalę europejską przykład rozwiązań technicznych, wkomponowanych w naturalny krajobraz. Ta elektrownia wodna powstała w 1914 roku i produkuje 3500 KW prądu. Spiętrzenie wody wynosi aż 38 metrów. Dwie kolejne elektrownie powstały na jeziorach Konradowo i Krzynia. Te wybudowano w 1925 roku i łącznie dają ponad 3 tysiące kilowatów prądu.

Długość trasy: ok. 130 km

Słowiński Szlak Rybacki

Słowiński Szlak Rybacki to unikatowa oferta turystyczna obszaru Pomorza Środkowego. Gospodarka oraz życie mieszkańców tego terenu było silnie powiązane z morzem i jego zasobami. Oferta Słowińskiego Szlaku Rybackiego bazuje na lokalnych produktach i bogactwie przyrodniczym obszaru, Szlak przechodzi przez kilka gmin – wiele bardzo urokliwych rybackich wiosek i miasteczek, za którymi kryje się ciekawa historia i piękne tradycje lokalne, rybackie. Skupia atrakcje, które podkreślają rybacki charakter tego terenu, ale i takie, które odzwierciedlają jego zasoby przyrodnicze i naturalne. I tak pośród 20 unikatowych ofert odnajdziecie tu:

– lokalną – jakże pyszną kuchnię – śledzie i inne przysmaki rybne – zarówno na świeżo, jak i wędzone, pachnące chleby i ciasta, świeże sery, nalewki i wiele innych rozpieszczających podniebienia smakołyków

– unikatowe pamiątki – od krówki usteckiej zaczynając przez wyjątkową mini galanterię ze skór łososia po lokalne rzemiosło – piękna ceramika i klimatyczne warsztaty

– sporą dawkę kultury – dowiecie się tu o historii połowów śledzia, o roli kutrów rybackich podczas II wojny światowej, a także będziecie mogli zaangażować się w różne ciekawe akcje kulturalne

– wiele możliwości aktywnego spędzania czasu – mobilne i stacjonarne wypożyczalnie rowerów pozwolą na eksplorację terenu pięknymi szlakami, dla osób szukających większej dawki adrenaliny i wyzwań oferujemy wakeboarding oraz nurkowanie.

Wszystko to na Słowińskim Szlaku Rybackim!