Festiwal plastyki teatru- plakat

W sierpniu i wrześniu tego roku – na scenach teatralnych i w plenerze odbywa się wyjątkowe wydarzenie teatralne. Intencją tytułowego festiwalu jest zwrócenie uwagi na plastyczną stronę widowisk teatralnych. Spektakle, a będzie ich aż dwanaście, charakteryzują wyjątkowe walory scenografii, użytych w nich form lalkowych czy kostiumów.

O tym, że świat teatralny w Polsce czekał na tego rodzaju imprezę świadczy zainteresowanie – do Teatru Lalki Tęcza, który jest organizatorem Festiwalu, wpłynęło ponad 70 zgłoszeń. Komisja decydująca o programie imprezy nie miała łatwego zadania.

Michał Tramer, dyrektor Tęczy:

            „W naszym kraju brakuje festiwali, czy innych wydarzeń artystycznych, które skupiałyby swoją uwagę, właśnie na plastyce teatru. Rozmawialiśmy o tym z wieloma scenografami i wszyscy, bez wyjątku potwierdzali to spostrzeżenie, jednocześnie wyrażając głębokie uznanie dla idei stworzenia wydarzenia, którego głównym tematem byłaby plastyka teatru formy. Dlatego też postanowiliśmy uczcić jubileuszowy sezon 75-lecia Teatru Tęcza, zamykając go Festiwalem Plastyki Teatru Lalki i Formy.”

Festiwalowa widownia obejrzy we wrześniu dwanaście spektakli, których wspólnym mianownikiem jest niezwykła oprawa plastyczna. Przedstawienia zaprezentują teatry z Polski, Słowacji i Niemiec. Wśród nich: Olsztyński Teatr Lalek, Puppentheater Zwickau, Teatr Biuro Podróży z Poznania, Białostocki Teatr Lalek, Divadlo Houže z Bratysławy czy Teatr Arlekin z Łodzi.

Wydarzenie będzie realizowane na kilku płaszczyznach. Obok przeglądu spektakli teatralnych, który odbędzie się w dniach od 18. do 23. września, już można oglądać plenerową wystawę „Młoda scenografia”, która eksponowana jest na usteckiej promenadzie. Składają się na nią prace młodych twórców – studentów i absolwentów kierunków artystycznych związanych ze scenografią i kostiumografią. Jest poświęcona ich pierwszym realizacjom teatralnym oraz projektom.
Festiwal Plastyki Teatru Formy składać się będzie ponadto z dwóch wystaw – plakaty teatralne prezentowane są na wystawie plenerowej na słupskich bulwarach nadrzecznych, a jubileuszowa wystawa lalek teatralnych ze zbiorów Teatru Lalki Tęcza – pojawi się w Białym Spichlerzu w Słupsku. Tęcza chce się pochwalić nadzwyczaj bogatym zbiorem, na który składa się około 500 eksponatów. Wiele z nich zostało zaprojektowanych i częściowo wykonanych przez znakomitych scenografów, jak m.in.: Ali Bunsch, Adam Kilian, Leokadia Serafinowicz, Rajmund Strzelecki. Zorganizowanie wystawy w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku będzie okazją do przybliżenia działalności „Tęczy” oraz polskiego lalkarstwa w ogóle.
18 wrześnie, podczas wieczoru inaugurującego Festiwal odbędzie się także podsumowanie sezonu 75-lecia Tęczy, a w jego ramach zaprezentujemy m.in. publikację zatytułowaną: Tęcza – mały wielki teatr. Monografia naukowa z okazji jubileuszu 75-lecia Państwowego Teatru Lalki Tęcza w Słupsku.

Książka „pod redakcją Karola Suszczyńskiego jest wielogłosową i wielokontekstową narracją, która w centrum badawczego namysłu ustanawia jedną z najstarszych instytucji kultury na Pomorzu” (z recenzji dr Anny Jazgarskiej).

Zobaczcie co czeka nas w ramach festiwalu w Ustce:

poniedziałek 19. września godz. 21.30,
Promenada Nadmorska, wstęp wolny
“Kaspar” – Teatr Biuro Podróży
Kaspar Hauser to postać historyczna. Nazywany był sierotą Europy. „Wilcze dziecko” wychowywane było bez kontaktu z ludźmi. Dzieciństwo spędził w samotności, zamknięty w małym pomieszczeniu.
Pewnego popołudnia, ku zaskoczeniu mieszkańców pojawia się niespodziewanie na placu w Norymberdze. Kaspar nie wie kim jest, nie zna ludzi, nic nie umie. Jest zdany na dobrą lub złą wolę społeczności, w której się pojawił…
Reżyseria i scenografia: Paweł Szkotak

spektakl plenerowy, wstęp wolny

Wtorek, 20. września godz. 19.00
“Król Olch” – Puppentheater Zwickau.
Festiwalowa widownia zobaczy ten wyjątkowy spektakl w Ustce (Centrum Aktywności Twórczej), 20. września, o godz. 19.00.
Historię opowiadaną przez lalkarzy z Zwickau, można będzie poczuć z bliska w całej jej intensywności dzięki goglom VR.
reżyseria: Monika Gerboc
Zadanie jest dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, miasta Słupsk i Ustka, Powiat Słupski i słupskich przedsiębiorców.